HARI ANDA BAGAIMANA?

Friday, December 30, 2011

orang buta itu.....

masuk hari ini...3x aku naik bersama dia...ke aliran gombak...tiap pagi

1st day...

ade orang tolong dia..maybe pekerja rapid kl...dari beli tiket...sampai masuk ke pintu lrt...im wondering how he will terus kan hidup lepas pekerja itu tinggal kan dia...aku duduk jauh sikit...

smart ...slack..long sleves dan bergalas beg belakang...dan punyai tongkat...

stesen Abdullah Hukum....pintu lrt dibuka...dia keluar...dlm hati sayu...dia keluar sendiri..masing2 dlm tu tidur..mungkin pagi lagi kan...aku yg jauh...melihat dia menyusur dunia gelap nya....

pintu tertutup..gerabak mula bergerak...aku masih lihat dia..langkahnyaterus menonong...jalan terus je..aku jadi takut...boleh kah dia??smpy hilang dr pandangan aku..dia masih meraba..tak tahu mane harus dia pergi...

hari kedua...
aku melihat dia lagi..time kami mmg same sampai...kali ni tiada pekerja yg membantu....aku tgk dia dah siap menunggu ....lrt smpy..pintu dibuka..dia masuk..ade seorang wanita membantu die duduk...sayu la...org Malaysia bertimbang rasa......di stesen yg sama die keluar...ak mengulang tingkah lakuku semalam....melihat dia....mungkin die sudah 'nampak' jalan nya?...die tersasar..namun tiada la tersasar jauh.....

hari ketiga..die tiada...ouh..mungkin ak terlalu awal..atau sudah lewat...

hari ini....lihat dia lagi...ak masuk sekali lagi bersama dia..ku lihat dia mahu berdiri..tapi seorang chinese man memberi ruang duduk..sayu sekali lagi...dalam hati berkata....gigih dia nih...aku yg celik..mampu kah hidup seperti dia...

sampai di Abdullah hukum..ak melihat lagi die buat kali ke3.....dia keluar..langkah nye terus menyerong ke arah lif...wah!!nmpk nya mmg dia sudah 'clear' ttg langkah nya..Alhamdulillah....



mungkin dia buta dari lahir...hidupnye sudah gelap dari awal..atau di pertengahan hidupnya..dia hilang daya penglihatan...antara kedua ade sedikit beza..tp yg sama..semangat die menyambung hidup nye..tiada kalah..tiada malas...berdiri di kaki sendiri.....bandingkan dengan hidup kita...tatkala kita rasa tak mampu..ingat la org yg bermotivasi sperti ini.....dalam dunia celik ini..mereka teruskan hidup yg hanya hitam kelam...usah la kita terus pasrah tanpa usaha...

terus terang..ak sendiri meremang menaip cerita ini....lagi2 selepas ak membaca entry senior ku ini...bacelah puisi beliau...mungkin ak kan menjadi mereka suami isteri idol dlm hidup berpasangan....sedih taw puisi itu....baru bernikah...benua lautan memisahkan mereka....Insya Allah..ku doakan mereka bakal bertemu lagi...

salam hari jumaat...2nd last day for year 2011.....

No comments: