HARI ANDA BAGAIMANA?

Tuesday, March 15, 2011

disaster!!!argghh

Dulu..cerita sal mesir….sekarang pasal tsunami menimpa jepun..selepas satu2 malapetaka….mule2 risau sal member2 kat mesir…skrg pulak sal member2 kat jepun…


Disebalik semua nih…herm…

Terang2 kita dah nmpk natijah dan kesan perbuatan manusia sendiri terhadap alam..sama ada yg kita perasan atau tak…ada yg tersirat..kita masih leka…

Ak pun tak mahu ulas panjang..berita2 di surat khabar..televisyen…khabar2 dari radio sudah cukup menakut kan…..sudah dpt menggambarkan ketakutan yg di alami oleh stiap makhluk manusia terutama di negara bencana itu sendiri….



Baiklah..kita di negara tiada bencana…masih alpa kan…masih terus berseronok dengan rutin harian…mengejar semata keduniaan…mencari semata popularity….ya..kita bersimpati…kita pun takut…tp kita tiada usaha..solat umpama undang2 yg diperlekehkan skrg….al-quran yg menjadi asas pentadbiran dunia kini semakin tertutup cantik tidak disentuh…hurm…ak pun tersa dengan tulisan sendiri….

Terlalu syok mencari kenikmatan dunia semata……oh….di Malaysia ini…bencana alam..kita kurang..namun..jenayah jahiliyyah semakin berleluasa….



Manusia sudah melanggar system dan syariat ditetapkan Allah…kita tidak perasan..ya..mungkin ade sesetengah perasan…namun hanya mebiarkan..tidak mampu atau sengaja tidak mahu mengendahkan?sama2 nanti kita mendapat azab yg sam..kerana kita bernaung dibawah negara yg sama..yg ditadbir pemimpin yg begitu gah dengan nama….perlu kita sedar kan?mmg perlu…oh..penuh informasi dan semangat pula entry kali ini..



Di dalam alQuran….surah Al-Ankabut..



Maka masing-masing (mereka itu) Kami siksa disebabkan dosanya, maka di antara mereka ada yang Kami timpakan kepadanya hujan batu kerikil dan di antara mereka ada yang ditimpa suara keras yang mengguntur, dan di antara mereka ada yang Kami benamkan ke dalam bumi, dan di antara mereka ada yang Kami tenggelamkan, dan Allah sekali-kali tidak hendak menganiaya mereka, akan tetapi merekalah yang menganiaya diri mereka sendiri.



Dalam al-quran lagi…



Telah nampak kerusakan di darat dan di laut disebabkan karena perbuatan tangan manusi, supay Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar).



Sesungguh nya alQuran sudah byk mengajar dan memberi amaran tentang perkara yg berlaku skrg kan..dan mungkin kerana ia tertutup rapat..tersimpan cantik..maka ramai yg lupa tentang cerita dan kisah yg sudah beratus kurun termaktub dalam mukjizat terbesar nabi Muhammad S.A.W ini….



Sungguh terasa dengan firman Allah yg berikut ini…

Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka menolak (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya.(96) Maka apakah penduduk negeri-negeri itu merasa aman dari kedatangan siksaan Kami kepada mereka di malam hari di waktu mereka sedang tidur?(97) Atau apakah penduduk negeri-negeri itu merasa aman dari kedatangan siksaan Kami kepada mereka di waktu matahari sepenggalahan naik ketika mereka sedang bermain?(98) Maka apakah mereka merasa aman dari azab Allah (yang tidak terduga-duga)? Tiada yang merasa aman dan azab Allah kecuali orang-orang yang merugi.(99) (Q.S. Al-A’raf / 7 : 96 – 99)



Hanya sedikit..terlalu sedikit peringatan kali ini..untuk disbanding kan dakwah Rasul kita..untuk dibandingkan dengan ilmu guru yg beri…ak hanya kerdil…ingin menumpang memberi peringatan..agar di akhirat kelak..apabila Allah bertanya tentang tugas ku sebagai khalifah..mungkin usaha ini dpt membantu



Bumi dah marah..Allah semkin murka…namun kita masih selamba


sleep asus...
mari bermuhasabah...

No comments: